Skip to content
Menu
Strona główna » Boom na Elektryki z Chin: Zielone Światło z Brukseli

Boom na Elektryki z Chin: Zielone Światło z Brukseli

ektryki z Chin: Zielone Światło z Brukseli

Spis treści

Mniej niż minutaCzas czytania: Minut

„`html

Unia Europejska i cła na pojazdy elektryczne z Chin

Decyzja o wprowadzeniu stałych ceł na pojazdy elektryczne pochodzące z Chin spotkała się z różnymi reakcjami państw członkowskich Unii Europejskiej. Sprawa ta nabrała znaczenia z racji znaczącego wzrostu globalnego eksportu tych aut z Państwa Środka, który tylko w roku 2023 wzrósł o 70%. Unia Europejska uznała za konieczne działania ochronne z uwagi na wyraźną różnicę w cenach między chińskimi a europejskimi modelami elektrycznymi, które często były niższe o około 20%.

Stawki cła a stanowisko krajów UE

W głosowaniu nad cełami na elektryczne auta z Chin, podzielone zostały głosy państw członkowskich. Grupa krajów, w której znalazły się Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia oraz Słowacja, była przeciwko wprowadzeniu tych opłat. Pozostałe kraje, w tym Polska, zadeklarowały swoje poparcie dla propozycji Komisji Europejskiej. Decyzja ostatecznie uzyskała wystarczające poparcie i pozwoliła na wprowadzenie ceł na okres pięciu lat.

Podział głosów

  • Kraje przeciwnie nastawione do wprowadzenia ceł: Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia, Słowacja.
  • Kraje które wstrzymały się od głosu: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja, Finlandia.
  • Kraje popierające wprowadzenie ceł: Polska i większość pozostałych krajów członkowskich UE.

Chińska dominacja na rynku pojazdów elektrycznych

Chiny są liderem w produkcji elektrycznych pojazdów, odpowiadając za znaczącą część światowego eksportu. Z danych wynika, że UE jest głównym odbiorcą tych pojazdów, co pokazuje, jak dużą skalę osiągnął import samochodów elektrycznych z Chin na europejski rynek. W roku 2023 wartość zakupionych przez państwa UE chińskich samochodów wyniosła 3,5 mld euro, co stanowi wzrost o niemal 40% w stosunku do roku poprzedniego.

Oczekiwane skutki wprowadzenia ceł

  1. Regulowanie konkurencyjności chińskich pojazdów elektrycznych na unijnym rynku.
  2. Zwiększenie szans rynkowych dla producentów z państw członkowskich UE.
  3. Stabilizacja cen pojazdów elektrycznych na rynku europejskim.

Wprowadzenie ceł na chińskie samochody elektryczne wiąże się z zamiarem ochrony wewnętrznego rynku Unii i zapewnienia równych szans dla europejskich producentów. Jednak na rynkach globalnych, gdzie konkurencyjność cenowa odgrywa kluczową rolę, podjęte działania mogą wpłynąć na dalsze relacje handlowe z Chinami.

„`

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *