„`html
Kampania informacyjna NBP dotycząca inflacji
Narodowy Bank Polski (NBP), kierowany przez prof. Adama Glapińskiego, przeprowadził kampanię informacyjną mającą na celu edukowanie społeczeństwa na temat przyczyn inflacji w Polsce. W maju 2023 roku na fasadzie głównej siedziby banku w Warszawie pojawił się obszerny baner, który komunikował o kluczowych przyczynach wzrostu cen.
Przyczyny inflacji według NBP
Zgodnie z treścią wywieszonego banera, NBP wskazał dwie główne przyczyny zwiększenia się poziomu cen. Pierwszą z nich była „agresja rosyjska w Ukrainie”, natomiast drugą – „pandemia i jej skutki”. W lutym 2023 roku inflacja osiągnęła rekordowy poziom wynoszący 18,4 proc.
„Inflacjobusy”
Elementem kampanii były również tzw. „inflacjobusy”, czyli pojazdy, na których umieszczono mniejsze billboardy z informacjami dotyczącymi inflacji. Miały one na celu dotarcie do większej liczby odbiorców i zwiększenie skuteczności działań informacyjnych NBP.
Koszty kampanii
Szczegóły finansowe związane z kampanią nie były chętnie dzielone przez NBP. Jednak dzięki działaniom społecznika Filipa Siwka oraz orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego, koszty kampanii ujrzały światło dzienne. Wynajęcie furgonetek na okres sześciu dni kosztowało bank 63 550 złotych.
Podejrzewa się, że kampania miała również wymiar polityczny, sprzyjając obecnie rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość, co doświadczenia społeczne mogą postrzegać jako wykorzystanie środków publicznych dla celów politycznych.
Odbiór kampanii
- Kampania wzbudziła zainteresowanie społeczeństwa.
- Krytyka kosztów i potencjalnego wymiaru politycznego.
- Debata publiczna na temat przejrzystości działań NBP.
Wpływ kampanii na świadomość społeczną
Nie można podważyć, że kampania NBP miała wpływ na świadomość społeczną odnośnie czynników wpływających na zmiany wartości pieniądza w obiegu. Dyskusje na temat inflacji zyskały na popularności i stały się częścią szerszego dialogu obywatelskiego.
Podsumowanie
Choć intencje kampanii mogły być czysto edukacyjne, otoczka polityczna oraz opieszałość w udostępnianiu informacji o kosztach prowadzenia akcji wywołały mieszane uczucia wśród obserwatorów. Przejrzystość działań instytucji publicznych, takich jak Narodowy Bank Polski, jest kluczowym elementem budowania zaufania społecznego.
„`