„`html
Przyszłość projektu polskiego samochodu elektrycznego pod znakiem zapytania
Plany rozwijania rodzimego projektu elektrycznego samochodu Izera mogą napotkać poważne przeszkody w realizacji. Z najnowszego harmonogramu Krajowego Planu Odbudowy (KPO) wynika, że umowy dotyczące ewentualnego finansowania zostaną podpisane dopiero pod koniec 2025 roku, a wypłata środków, kwota 1 mld 114 mln euro, jest przewidywana na II kwartał 2026 roku.
Zaakceptowanie harmonogramu to krok wstecz dla projektu Izera
Spółka ElectroMobility Poland, odpowiedzialna za wdrożenie projektu w Jaworznie, wyraża zaniepokojenie tymi datami, uznając je za nieakceptowalne. Twierdzą, że tak odległe terminy uniemożliwiają realizację założeń zarówno pod względem planowanego harmonogramu, jak i współpracy z obecnymi partnerami biznesowymi, w tym z generalnym wykonawcą.
Realistyczne prognozy i konieczność adaptacji
Nowy prezes ElectroMobility Poland, Tomasz Kędzierski, mówił o konieczności przyjęcia realistycznego podejścia do projektu. Podkreślił, że na budowę fabryki i pierwsze miesiące działalności potrzebne będzie 2-3 mld euro. Model biznesowy zakłada uzyskanie połowy tej kwoty z Krajowego Planu Odbudowy, a resztę stanowić ma zadłużenie.
Historia i przyszłość ElectroMobility Poland
-
ElectroMobility Poland SA została założona w październiku 2016 r.
-
Większościowym akcjonariuszem jest obecnie Skarb Państwa, który posiada 90,8% akcji.
-
Spółka prowadzi współpracę z firmą Mirbud, generalnym wykonawcą fabryki Izery.
Deklaracje o rozpoczęciu produkcji polskiego elektryka na grudzień 2025 roku i rozpoczęciu sprzedaży w 2026 roku mogą okazać się zbyt optymistyczne w kontekście wyzwań finansowych i organizacyjnych.
Etapy realizacji projektu
-
Uzyskanie zgód korporacyjnych i podpisanie umowy o generalne wykonawstwo.
-
Wybór generalnego wykonawcy fabryki Izery.
-
Otrzymanie pozwolenia na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie.
Wytyczne harmonogramu i zaistniałe komplikacje są ewidentnym sygnałem do ponownej oceny założeń projektu i potencjalnego dostosowania strategii, tak aby nie stracić impetu w dążeniu do wprowadzenia na rynek pierwszego polskiego samochodu elektrycznego.
„`