Skip to content
Menu
Strona główna » Izera – Przyszłość Polskiego Auta Elektrycznego?

Izera – Przyszłość Polskiego Auta Elektrycznego?

11; Przyszłość Polskiego Auta Elektrycznego?

Spis treści

Mniej niż minuta Czas czytania: Minut

„`html

Przyszłość projektu polskiego samochodu elektrycznego pod znakiem zapytania

Plany rozwijania rodzimego projektu elektrycznego samochodu Izera mogą napotkać poważne przeszkody w realizacji. Z najnowszego harmonogramu Krajowego Planu Odbudowy (KPO) wynika, że umowy dotyczące ewentualnego finansowania zostaną podpisane dopiero pod koniec 2025 roku, a wypłata środków, kwota 1 mld 114 mln euro, jest przewidywana na II kwartał 2026 roku.

Zaakceptowanie harmonogramu to krok wstecz dla projektu Izera

Spółka ElectroMobility Poland, odpowiedzialna za wdrożenie projektu w Jaworznie, wyraża zaniepokojenie tymi datami, uznając je za nieakceptowalne. Twierdzą, że tak odległe terminy uniemożliwiają realizację założeń zarówno pod względem planowanego harmonogramu, jak i współpracy z obecnymi partnerami biznesowymi, w tym z generalnym wykonawcą.

Realistyczne prognozy i konieczność adaptacji

Nowy prezes ElectroMobility Poland, Tomasz Kędzierski, mówił o konieczności przyjęcia realistycznego podejścia do projektu. Podkreślił, że na budowę fabryki i pierwsze miesiące działalności potrzebne będzie 2-3 mld euro. Model biznesowy zakłada uzyskanie połowy tej kwoty z Krajowego Planu Odbudowy, a resztę stanowić ma zadłużenie.

Historia i przyszłość ElectroMobility Poland

  • ElectroMobility Poland SA została założona w październiku 2016 r.

  • Większościowym akcjonariuszem jest obecnie Skarb Państwa, który posiada 90,8% akcji.

  • Spółka prowadzi współpracę z firmą Mirbud, generalnym wykonawcą fabryki Izery.

Deklaracje o rozpoczęciu produkcji polskiego elektryka na grudzień 2025 roku i rozpoczęciu sprzedaży w 2026 roku mogą okazać się zbyt optymistyczne w kontekście wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Etapy realizacji projektu

  1. Uzyskanie zgód korporacyjnych i podpisanie umowy o generalne wykonawstwo.

  2. Wybór generalnego wykonawcy fabryki Izery.

  3. Otrzymanie pozwolenia na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie.

Wytyczne harmonogramu i zaistniałe komplikacje są ewidentnym sygnałem do ponownej oceny założeń projektu i potencjalnego dostosowania strategii, tak aby nie stracić impetu w dążeniu do wprowadzenia na rynek pierwszego polskiego samochodu elektrycznego.

„`

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *